Íjászat

Egy tünde íjász

Hadrend

Seregek a csatamezőn

Gyűrűharc

Gyűrűharc az erdőben

Harcrendszer


A Sindeon tábor egyik ars poeticája, hogy a két hetes játék során próbálunk megszabadulni minden olyan tényezőtől, mely a gyerekek képzeletén kívül korlátozza őket bármiben is. Ezért nem teszünk különbséget a játékban felnőttek és gyerekek között; ezért van az, hogy a két hét alatt csak a játékban szerezhető káli arany számít valutának, forintért semmit nem lehet kapni, illetve az is, hogy a harcrendszerben sem számít az, hogy valaki izmos,  17 éves, majd két méter magas fiú vagy egy 9 éves, törékeny szöszke kislány.

A játékban sok élőszerepjátékon megszokottól eltérően, nem bocsátkozunk effektíve harcba egymással, lévén a résztvevők életkora elég széles skálán mozog.  Az évek során kifejlesztettük saját szimulált harcrendszerünket, melyben nem a fizikai adottságaid számítanak, hanem kizárólag az eszedre, és a játék folyamán elért előnyeidre, felszereléseidre kell támaszkodnod. A szabályok eleinte hosszúnak és bonyolultnak tűnhetnek, de figyelmes áttanulmányozás után rájössz, hogy az egész logikusan épül fel, és alig bonyolultabb a „kő-papír-ollónál”, azonban ügyes stratégák nagyon hamar rájönnek a benne rejtőző finomságokra, és hatalmas pusztításra is képesek.

Mindenkit arra kérünk, hogy ezt a fejezetet alaposan olvassa el, tegye magáévá a benne foglaltakat, még akkor is, ha nem kifejezetten harcos kedvű karakterrel érkezik, mivel bármikor kerülhetsz olyan szituációba,  hogy kénytelen vagy felvenni a harcot valakivel, így hát a játék gördülékenységének szempontjából rendkívül fontos, hogy ne akkor kelljen elmagyarázni a szabályokat.

A táborunkban használt rendszert Gyűrűharcnak hívjuk. Minden olyan értéket (életerő, harci képzettség, fegyver erőssége, stb.), melyet a valóságban nem tudunk megjeleníteni, gyűrűkkel szimbolizálunk.

Augusztusig tervezünk egy videóval ellátott magyarázatot feltölteni a harcról, illetve több alkalmat is fogunk biztosítani az érdeklődőknek hogy kipróbálhassák milyen is a gyűrűharc.

Gyűrűk típusai

Életgyűrű - a nyakadban lógó gyűrű(k) az életgyűrű(k). Egy életgyűrű azt jelképezi, hogy élsz.

Testőrgyűrű – Az életgyűrűd mellett kaphatnak helyet a testőrgyűrűk, melyek funkcióikat tekintve életgyűrűnek számítanak. A további gyűrűk testőreidet jelképezik, kik életüket adják azért, hogy megvédjenek, a királynak kettő, nemesuraknak területeik számától függő mennyiségű testőrgyűrűjük van (ez akár lehet több mint a királyé).
Ugyanilyen gyűrű jelzi az orkok vastag bőrét is, melyen kissé nehezebben hatol át a penge.

Közkeletűbb kifejezésre lefordítva, a nyakadban lévő gyűrűk száma együttesen adja az ÉP vagy HP értéket – vagyis ennyi ‘életed’ van. Ezeket a gyűrűket nem használjuk harcra, csupán védelmeznek minket. minél több van a nyakadban, annál több, vagy erősebb ütést bírsz ki.

Az életgyűrűk elvesztése a karaktered halálát jelenti. Ha valakin nincs életgyűrű, azon nyugodtan átnézhetsz: nem létezik a mi világunkban! Vagy civil, vagy halott, esetünkben egyre megy, nem kell vele foglalkozni.

Páncél gyűrű

A rajtad lévő páncél védelmet biztosít, a páncélgyűrű életgyűrűdet védelmezi. Egy vértezet 2-4 gyűrűnyi védelmet ad, amíg rajtad van a páncél.

Nemesi házak gyűrűje

Tulajdonképp páncélgyűrűvel egyenértékű, ám akinél van mégsem visel páncélt, csak nemesi házának címerét köpönyegén vagy ‘tabardján’. Ennek 1 gyűrűnyi védő értéke van (egy nemesi házhoz tartozni mégis csak védelmet ad, hisz háztagjaid megbosszulnak). Nem titkolt célja ennek a gyűrűnek, hogy mindenki viseljen legalább köpenyt.

Tabard és páncél gyűrű nem adható össze: vagy az egyik, vagy a másik számít!

A fenti három gyűrűtípust nevezzük összefoglalóan védőgyűrűknek – ezeket sosem húzod az ujjadra.

Csuklógyűrű - az életgyűrűd azt jelenti, hogy élsz, a csuklógyűrűd tesz téged cselekvő, harcképes személlyé.

Legalább egy gyűrű a csuklódon azt jelképezi, hogy képes vagy harcolni.

Lovagi / Képzett fegyveresi gyűrű – További harci gyűrűk a harcban való jártasságodat mutatják, lovagoknak vagy képzett harcosoknak már két csuklógyűrűje van. Ez teszi a harcost igazán rettegett ellenféllé. Lovagok, veterán harcosok sajátja, kiknek már a vérükben van a harc. A harci gyűrű elvesztésével (ha az életgyűrűd még megvan) élsz, de harcképtelen vagy, túszul ejtettek, vagy leütöttek. Ilyenkor azt kell cselekedned, amit legyőződ mondd, különben egy kardsuhintással véget vethet életednek. Lévén akinek nincs harci gyűrűje, nem tud harcolni, ez szó szerint értendő: nem tudsz tenni az ellen ha ellenséged úgy dönt, fejed veszi (vagy bármi mást tesz, mondjuk levágja a kezed).

Három csuklógyűrű igen-igen ritka – hatalmas csataorkoknak, emberfeletti erejű lényeknek előfordulhat, ideig-óráig mágiával megszerezhető halandóknak is.

Fegyvergyűrű - A fegyvergyűrűk nem hozzád, hanem fegyveredhez kötődnek.

Bárki, aki éppen magánál tart egy fegyvert, a harcban felhasználhatja az azon lévő fegyvergyűrűket. A fegyverek erősségétől függően lehetnek egy, kettő vagy nagyon ritka esetben három gyűrűsek.

Lényeges kérdés, hogy mikor számít úgy, hogy egy fegyver valakinél van. Mivel fizikai kontaktus nincs, a kezéből senkinek nem lehet fegyvert kivenni. Akkor nincs nála, ha egyáltalán nem ér hozzá. Ha meg szeretné valaki nézni a fegyvered, javaslom a következőt: a rajta lévőt gyűrűt ujjadra akasztod, de magát a kardot ekkor nyugodtan odaadhatod. Mivel a gyűrű is a fegyver része, így ‘nálad van’, nem ránthatja ki senki a kezedből. De ha leteszed az asztalra / padra, nem érsz hozzá, szabad préda bárkinek. Illetve, ha ezen szabályok szerint nincs nálad, és betaccsolnak, akkor nem is használhatod a harcban.

Pajzsgyűrű

A pajzs legnagyobb előnye, hogy ennek felületén nem ér a taccs, valamint a nyílvesszők sem sebeznek, ha a pajzsodat érik. Szigorúan tilos viszont emiatt a pajzzsal ütni ellenfeled felé! Ezen kívül a pajzsodon is lóg méretétől függően egy vagy két védő gyűrű.

Ezt a fenti három gyűrűt nevezzük összefoglalóan harci gyűrűknek – csakis ezeket fogod felhúzni az ujjadra a harc során.

  • csuklógyűrű: mind a támadó, mind a védekező körben felhúzhatod (“duplán számít”)
  • fegyvergyűrű: a fegyveren lévő gyűrű számot eloszthatod a támadások és védekezések között (ha két gyűrűs a kardod, megteheted hogy 1-et húzol védekezésre és 1-et támadásra, vagy 2-t támadásra, vagy 2-t védekezésre)
  • pajzsgyűrű: csak védekezésre húzhatod fel

Harc menete

Kifejezések

Taccs – a játékban megtörténő egyetlen fizikai kontaktus mellé használt kifejezés. Ha valakit meg akarsz támadni, megérinted (nem megütöd) és azt mondod hogy taccs – ettől a pillanattól fogva harcoltok.

Harci kör – a taccsoló fél a támadó, aki megtámadja a védekezőt. Azonban miután mindketten megmutatták gyűrűiket, ha senki nem halt meg, a párbaj folytatódik; és most a védekező félből lesz a támadó, és a támadóból a védekező. Ezt az oda-vissza ütésváltást nevezzük egy harci körnek.

Ütés – Az egymással harcoló felek hátuk mögé teszik kezüket, és felhúzzák választott számú harci gyűrűiket bal kezük középső három ujjára (mutató, bemutató, gyűrűsujj).

Találat – a támadó fél célja, hogy eltalálja, a védekező hova húzta gyűrűit. Ha sikerült olyan ujjára húzni gyűrűt (mondjuk mutatóra), ahol a védőnek is található gyűrűje, sikeresen eltalálta, bár ez még nem garantálja hogy sebzett is a találat.

Sebzés – sebzés akkor történik, ha a támadónak egyenlő számú vagy több gyűrű van a találati ujján, mint a védőnek. Egyenlőség esetén 1 sebzést okoz, minden további gyűrű +1 sebzés.

Milyen sorrendben veszítünk gyűrűket (hány sebzést tudok elszenvedni)?

Tabard/páncél gyűrűk —> testőrgyűrű(k) —> Képzett fegyveresi gyűrű —> Csuklógyűrű (ekkor harcképtelen vagy) —> Életgyűrű (meghaltál)

Fontos kiemelni, hogy sem a fegyver, sem a pajzs gyűrű nem számít bele ebbe a sorba, azok nem ‘váltják ki’ életedet!

Túlütés – túlütés létezik. Ha annyi sebzést okozol valakinek hogy az utolsó életgyűrűjét is elveszti, már hiába keseregsz hogy csak le akartad ütni. Lovagi képzés kötelező része, hogyan lehet csak harcképtelenné tenni az ellenfelet anélkül hogy megölnéd.

Harc

Nagyon röviden maga a harc: megtörténik a taccs. Mindkét fél a háta mögött felhúzza választott/nála lévő gyűrűit, majd “Egy-kettő-három!” felkiáltásra egyszerre felmutatják egymás felé. Ha mindkét fél túlélte, a védő visszaüt, az eredeti támadó védekezik; újra gyűrűket húznak, felmutatják. Ez egy harci kör.

A fegyveren lévő gyűrűk elosztása egy harci körre vonatkozik! A következő harci körben újraoszthatod: lehet hogy első körben védekeztél mindkettővel, most pedig mindkettővel támadni fogsz, vagy elosztod egy gyűrűre védekezésre és egy gyűrűre támadásra.

Minden ütés után le kell venni/számon tartani a sebződött gyűrűket; ha az ellenfél harcképtelen vagy halott a harc véget ér.

Elfutás a harcból – ha a harci körben volt találat (akkor is ha az nem sebzett!), bármelyik fél elfuthat a harcból . Ez esetben be kell jelenteni, hogy: Elfutok!; ilyenkor a menekülőt hagyni kell 3 lépés távolságra eltávozni. Az elmenekülő az összes addig elvesztett gyűrűje nélkül megy tovább (míg nem talál egy kovácsot aki megjavítja páncélját, illetve meg nem gyógyul).

Ha egy harc elfutás nélkül ér véget – vagyis az egyik fél halott vagy harcképtelen – a legyőző fél visszakapja páncél és tabard gyűrűit melyeket EBBEN a harcban veszített el (értsd, neki “felgyógyul” a páncélja, nem úgy mint annak aki elfutott).

Harc közben nincs szövegelés. Nem lehet közben kiabálni a pajtásoknak hogy gyertek mert engem ütnek. A harcba nem lehet taccs után becsatlakozni. Képzeljük el azt hogy egy mágikus buborék veszi körbe a küzdő feleket; érinthetetlenek, némák, és nem hallják mit szólunk hozzájuk, nem tudunk nekik ‘beadni’ fegyvert sem.

Védekezési taktikák

A védekező fél, ha nem ostoba, mindenképpen egyetlen ujjára húzza összes védő gyűrűjét. El akarja kerülni hogy eltalálják, így ha egy ujjra húz; így van 66% esélye hogy ellenfele valamelyik másik ujjára húzza a gyűrűit. Saját magának csökkenti 33%-ra ha két ujjára húz.

Mit tudsz felhúzni védekezni?

  • csuklógyűrűt (függetlenül attól hogy használtad e támadáskor, mindkétszer lehet)
  • fegyvergyűrűidet (azokat, amiket nem használtál a támadáskor)
  • pajzsgyűrűidet

Ha úgy érzed ellenfeled túlzottan erős, vagy ki akarod puhatolni erejét, az első egy-két körben az összes fegyvergyűrűdet húzd védekezésre.

Támadási taktikák

Mindig fel kell mérni, hogy az ellenfél akivel harcolsz milyen erővel bír. Ha nem látod rajta azonnal, vagy nem ismered jól, az első egy-két körben puhatolózz; inkább védekező stílusban húzd a gyűrűket.

Mit tudsz felhúzni támadni?

  • csuklógyűrűt (függetlenül attól hogy használtad e támadáskor, mindkétszer lehet)
  • fegyvergyűrűidet (azokat, amiket nem használtál védekezéskor)

Támadásnál azt kell végiggondolni, hogy az ellenfeled hány gyűrűvel fog védekezni. Támadóként azt kell eldönteni, hogy a támadáshoz használt gyűrűidet széthúzod (azaz két vagy akár három ujjadra elosztod őket), vagy egy ujjra húzod mindet. Ha ellenfelednek 1 gyűrűje van védekezéshez, neked pedig 3 támadáshoz, nyert ügyed van: minden ujjadra húzhatsz egy-egy gyűrűt, és biztosan eltalálod (és meg is sebzed, mert egyenlő a gyűrűszám).

Ha neki 2 gyűrűje van, neked pedig 3, nehezebb a matek: ha mindenhova egyet húzol biztos eltalálod, de megsebezni nem fogod. Itt a legjobb amit tehetsz hogy 3-at egy ujjra húzol hogy 2 sebzést üss rajta (HA bejön a 33% esély és eltalálod). Esetleg lovagi harcmodorban neveltek: nem megölni akarod ellenfeled hanem csak harcképtelenné tenni. Látod hogy 2 sebzéssel megölnéd ellenfeled: így egy ujjadra 1-et, egy másikra 2-t húzol: ha talált a 2 gyűrűs ujjad, 1 sebzést osztottál ki.

Egyéb harci szituációk

Többszemélyes harc

Természetesen Sindeon világában sem csak magányos hősök csapnak össze, hanem akár ketten is összefoghatnak egy vagy két másik karakter legyőzésére.

Ahhoz hogy harci értékük összeadódjon, összekapaszkodva (értsd: kézenfogva, nagyon cuki) kell taccsolniuk az ellenfelet. A harc ugyanúgy működik, de a két játékos által felhúzott gyűrűk összeadódnak. Itt sincs szövegelés: a közös harc közös taktikáját előre kell kidolgozni, nem harc közben megbeszélni.

Ha ketten védekeznek, és sebződnek, a támadó dönti el melyik felet kívánta sebezni, rámutatva a kinézett célpontra.

Apród

A lovagok különlegessége, hogy apródjuk több mint segítő: igazi társuk a harcban. Egy lovagnak egyszerre csak egy apródja lehet, akit be is kell mutatnia országláson a nép színe előtt.

Az apród feladata, hogy lovagja zászlaját, további fegyvereit vigye a csatában. Kitanulja a harcot, hogy felnőve belőle is lovag lehessen majd.

A harcrendszerben a lovaggal összekapaszkodott harcostársnak számít, akkor is, ha nem fogja a kezét de zászlajával a közelében tartózkodik. Az apródot nem lehet sebezni, viszont ő sem oszt sebzést: támadáshoz nem húz gyűrűt, csak védekezéshez mikor lovagját támadják. Ilyenkor saját védőgyűrűi mellett a lovag zászlaján található védőgyűrűket is felhúzhatja, ezek összeadódnak a lovagéval.

Távolsági fegyverek

Természetesen íjászat is létezik Sindeonban.

Ennek menete a következő: aki íjász próbán kiállta a feladatokat, kaphat íjat. Minden reggel egy íjászmester jelenlétében számot ad tudásáról: 5 vesszőből ahányszor sikerül eltalálnia a célpontot, annyi vesszője van arra a napra. Ha nem használta el a vesszőit, másnap nem kell próbára mennie; ezek megmaradnak, vagy újra próbálkozhat (ekkor az is lehet hogy kevesebb vesszője lesz mint előtte).

A vesszőket és az íjat is el lehet lopni az íjásztól.

A ‘lövés’ úgy működik mint a varázslat. Csakis taccs előtt lehet ‘lőni’ valakire; egy vessző egy gyűrűt sebez. Pajzsos emberre szemből nem lehet lőni.

Lövéshez az íjat fel kell húzni, elmondani hogy ‘Íjam egy gyűrűt sebzett rajtad Lord Scott (ha nem tudod a nevét írd le hogy néz ki), majd lassan leengedni. Nyílvesszőt nem teszünk az idegre!

Fegyver megkötések

Összekapaszkodásnál csak egy darab fegyver lehet a két játékosnál; ha több fegyverük van a felesleget övükbe tűzve kell hordani, gyűrűi nem használhatóak a harcban.

Egy és két gyűrűs fegyvert bárki forgathat.

Három gyűrűnyi fegyvert csak képzett fegyveres/lovag tud kezelni (vagyis akinek két csuklógyűrűje van)

Négy gyűrűnyi fegyvert csak három csuklógyűrűvel lehet forgatni.

Hadrend

Két ember együtt harcolásáról már írtunk, ám ennél többen csak hadosztállyá összeállva harcolhatnak együtt. Ennek felállítására, mozgatására, harcmodorára azonban szigorú szabályok vannak.

Hadosztály létrehozása, mozgatása területek között:

Ahhoz, hogy valaki létrehozzon egy hadosztályt, birtokolnia kell legalább egy területet, mivel csak ennek zászlaja alatt állhat össze a sereg. Minden területről egy hadosztályt lehet kiállítani. A hadosztály létrehozásakor azon a területen áll össze, amelyikhez zászlaja tartozik. Innen aztán elmozoghat más területekre, vagy állomásozhat máshol, ám ezek a manőverek mindig nyersanyagokat (élelem, érc, fa, stb.) vesznek igénybe. A seregek tartózkodási helyét, manővereit, a térképen/terepasztalon fogjuk jelölni. Ez nem azt jelenti, hogy a sereg tagjainak egész nap túráznia kell, vagy valami távoli területen sátorozni, mert a sereg épp vonul, vagy a határvidéken állomásozik,  csupán annyit, hogy csakis azon a területen harcolhatnak együtt, és élvezhetik a hadrend előnyeit Ha nem áll rendelkezésre a vonuláshoz szükséges mennyiség, úgy a seregnek helyben kell maradnia, ha pedig már az állomásozást sem bírják finanszírozni, akkor fel kell oszlatni Létrehozásakor a seregnek meg kell határozni fegyverzetének típusát (lándzsa, egykezes kard, íj, stb.), és minden tagjának ezt a fegyvert kell forgatnia. Továbbá be kell jelenteni a sereg kívánt létszámát, és tagjainak névsorát is.  A lejelentett névsor állhat több emberből is, mint ahányan össze akarnak állni (szükség lehet tartalékra), ám aki nincs bejelentve, az nem állhat be a hadosztályba. Például ha szeretnék bejelenteni egy négy fős sereget, leadhatom mellé akár 6-8 ember nevét is, így közülük bárki lehet majd az a négy, aki összeáll. Csak azokat lehet ily módon bejelenteni, akik előtte közös gyakorlatozáson vettek részt.

Mozgás hadrendben:

A hadrendből származó előnyöket csupán az a sereg élvezheti, melynek tagjai felállnak egy arcvonalba. Ez azt jelenti, hogy minden résztvevőnek egy vonalban egymás mellett állva, egy irányba kell néznie. csakis ebbe az irányba képesek közös erővel támadni, és csak az ebből az irányból érkező támadások ellen védekezhetnek együtt. Ha valaki oldalirányból, vagy hátulról megtámadja a sereg bármely tagját, az illetőnek ki kell lépnie a sorból, és egyénileg megharcolnia támadójával (ha ezután még képes rá, természetesen visszaállhat seregébe). Ha ennek hatására a létszám három fő alá csökken, a sereg széthullik. Ilyenkor jönnek jól a fent említett tartalék emberek.  Ily módon a létszám kipótolható, és a sereg tovább tevékenykedhet. Látható tehát, hogy a seregnek fontos a közös gyakorlatozás, így megtanulnak parancsra közösen manőverezni, hogy mindig a támadók felé mutathassák arcvonalukat.

Loading